Waarom issues met connectiviteit steeds belangrijker worden

Slechte wifi- en AV-verbindingen kosten bedrijven 2257 euro per FTE per jaar

Wifi- en audiovisuele voorzieningen zijn vandaag de dag de basis van productiviteit. Ze zorgen er niet alleen voor dat we effectief, prettig en efficiënt kunnen samenwerken op afstand. Werknemers verwachten inmiddels ook dat professionele organisaties hun wifi- en audiovisuele voorzieningen goed op orde hebben.

Succesvolle zakelijke samenwerking is gebaseerd op connectiviteit en het verbinden van werknemers. Connectiviteit bepaalt niet alleen hoe we werken, maar ook hoe snel we dingen gedaan krijgen en hoe goed we met elkaar kunnen samenwerken.

Issues met wifi- en audiovisuele verbindingen zijn dus veel meer dan alleen een probleem voor IT: ze kosten bedrijven enorm veel geld in termen van verloren productiviteit, en verlagen de motivatie en betrokkenheid van medewerkers. 

Wat zijn nu precies de risico’s die verbonden zitten aan issues met wifi-connectiviteit en audiovisuele oplossingen voor vergaderen op afstand? En: hoe zorg je er als IT-afdeling en IT-verantwoordelijke voor dat je continu een hoog niveau van beschikbaarheid en kwaliteit borgt, terwijl je ook tijd overhoudt voor de core business en echte innovatie?

De risico’s van slechte wifi-connectiviteit

Het belang van een goede, stabiele en snelle internetverbinding lijkt overduidelijk. Maar hoe groot is dat belang nu precies? Hoe groot zijn de betrokken risico’s, als je geen optimale verbinding, snelheid, en up-time weet te garanderen?

Verlies aan productiviteit

Uit recent onderzoek van OnePoll blijkt dat werknemers gemiddeld 44 minuten per week verliezen aan slechte breedband-snelheden en connectiviteit (uitgaande van een fulltime dienstverband). 

Elk jaar verliest een bedrijf dus eigenlijk een week werk (38 uur) per werknemer, allemaal door slechte verbindingen. Bij een gemiddeld uurloon van 36,40 euro (NL, 2022) betekent dat een kostenpost van 1.383,20 euro per werknemer per jaar.

Verminderd werkplezier en mogelijk verloop

Slechte connectiviteit vermindert ook aantoonbaar het werkplezier en daarmee de motivatie van medewerkers. Problemen met connectiviteit staat bovenaan de lijst met ergernissen op de werkplek. Onderzoek wijst zelfs uit dat 1 op de 10 werknemers tijdens periodes van IT-stilstand op zoek gaat naar ander werk.

Oorzaken slechte wifi-connectiviteit: denk ook aan security

Wat is de belangrijkste oorzaak van een trage internetverbinding? 

Twee van de meest voorkomende oorzaken van slechte internet-snelheden en -verbinding zijn spyware en virussen. Spyware kan een systeem vertragen door de browser te verstoren en zo de internetverbinding te monopoliseren. Het is dus óók in het belang van goede connectiviteit om te zorgen voor de optimale cybersecurity.

Problemen met audiovisuele verbindingen

Sinds het werken op afstand een vanzelfsprekend onderdeel is geworden van het dagelijkse leven, zijn storingen met audio- en visuele voorzieningen snel belangrijker geworden.

Negen van de tien werknemers hebben last van audioproblemen
Uit een recent onderzoek van het high-end audio-oplossingenbedrijf EPOS, getiteld Understanding Sound Experiences, blijkt dat negen op de tien werknemers ten minste één moment van serieuze irritatie hebben ervaren als gevolg van slechte geluidskwaliteit tijdens gesprekken of virtuele vergaderingen. 

Veel voorkomende problemen zijn bijvoorbeeld overmatig achtergrondgeluid, het moeten herhalen van informatie en slechte verbindingen die spraak afsnijden.

Uit het EPOS-onderzoek bleek dat gebruikers gemiddeld vijf uur en negentien minuten per dag besteden aan activiteiten in verband met audio- en visuele software en/of hardware voor vergaderingen, veelal virtueel. 

Bijna alle respondenten zeiden dat hun concentratie en efficiëntie op het werk te lijden hadden onder geluidsproblemen. 

Gemiddelde eindgebruiker verliest 29 minuten per week door slechte audio

De gemiddelde eindgebruiker van audio-oplossingen verliest volgens hetzelfde EPOS onderzoek 29 minuten per week door slechte geluidskwaliteit bij telefoongesprekken én tijd die hij besteedt aan het dubbelchecken van informatie via follow-up e-mails of telefoontjes. Voor de gemiddelde voltijd werknemer komt dit neer op iets meer dan drie dagen verloren tijd per jaar. Dit kost bedrijven dus gemiddeld zo’n 873,60 euro per FTE per jaar.

Overigens bleek uit het onderzoek dat slechte geluidskwaliteit tijdens gesprekken ook leidde tot ontevreden klanten bij 23 procent van de ondervraagde besluitvormers en zelfs tot aantoonbaar financieel verlies bij 18 procent, vanwege het verkeerd uitvoeren van taken of het verliezen van deals. 

Houd medewerkers verbonden en betrokken

De risico’s die verbonden zijn aan slechte audio houden daar niet op. Nu bedrijven flexibel werken steeds meer als cruciaal beschouwen voor hun bedrijfsvoering op lange termijn, staan ze voor de uitdaging om het moreel en het communicatieniveau hoog te houden en te voorkomen dat werknemers zich geïsoleerd en steeds minder betrokken gaan voelen.

Houd medewerkers tevreden en versterk je concurrentiepositie op de arbeidsmarkt

"Aangezien [audiovisuele, red.] samenwerkingssoftware nog in de kinderschoenen staat, ontbreekt het bewustzijn en moeten veel bedrijven zich nog ten volle bewust worden van de voordelen voor het dagelijks werk.”

“Het verbetert niet alleen de prestaties, maar ook het welzijn van de werknemers, wat snel een belangrijke onderscheidende factor wordt voor werkzoekenden.”

  • Theys Moerk, vice president product management, enterprise solutions, bij EPOS. 

Hoe kan IT problemen met connectiviteit voorkomen?

Wifi- en audiovisuele voorzieningen zijn vandaag de dag de basis van productiviteit. Problemen met wifi of met audio- en video conferencing tools veroorzaken verminderde productiviteit, demotiveren werknemers en zorgen voor hoge kosten in termen van verloren tijd: bij elkaar 2.257 euro per FTE per jaar.

Hoe voorkom je deze risico’s? Hoe zorg je er als IT-afdeling en IT-verantwoordelijke voor dat je continu een hoog niveau van beschikbaarheid en kwaliteit borgt, terwijl je ook tijd overhoudt voor de kernprocessen en echte innovatie?

Het is hiervoor belangrijk dat je wifi-optimalisatie en beheer van audiovisuele software en hardware meeneemt in je strategische plan. En dat je de kennis beschikbaar hebt in je team om hier goed tactisch en operationeel het beheer voor uit te voeren. Heb jij in jouw organisatie de resources voorhanden om dit optimaal op te zetten en te beheren?

LargeAccounts powered by Azerty | Wifi-Optimalisatie en AV-Services

Optimale connectivity & modern vergaderen

Met onze Wifi- en AV-Services helpen wij je met het analyseren, opzetten en continu verbeteren van je Wifi-verbindingen, je fysieke audiovisuele hardware en third party video-conferencing software.

Als je Wifi-Optimalisatie en AV-connectiviteit bij ons onderbrengt, scheelt dat jouw IT-afdeling veel zorgen, en vooral veel tijd. Tijd die je nu weer kunt investeren in innovatie. Wil jij weten hoe wij ook jouw IT-afdeling zorgen uit handen kunnen nemen? 

[Lees meer over onze Wifi-Optimalisatie en AV-Services]

Jouw werkplekken compleet, veilig, en up-to-date?

Plan direct een vrijblijvend adviesgesprek
Wil jij weten hoe wij ook jouw IT-afdeling zorgen uit handen kunnen nemen? Plan een vrijblijvend en kosteloos adviesgesprek, waarin we jouw situatie bespreken en direct met je meedenken.
Boek een gratis consult