Device Management: voorraad, logistiek en planning

Hoe richt je de basis in?

Lifecycle Management is een manier om Device Management in te richten, die enorm veel overzicht en gemak oplevert, en heel veel tijd bespaart voor de IT-afdeling. Belangrijke onderdelen van je Lifecycle Management plan zijn productkeuze en voorraadbeheer, en processen voor pre-configuratie, logistiek, en planning. Hoe richt je deze basis goed in?

“Innovatie met IoT, AI, VR? Mooi, hoor. Maar laten we eerst eens zorgen dat de werkplekken gewoon goed geregeld zijn.”

In deze tijd loopt de workload voor IT zienderogen op. Er wordt steeds meer verwacht, onder andere rondom het beheren van en het verlenen van service rondom de devices die medewerkers gebruiken op de werkplek - zowel thuis als op kantoor. Dit vraagt om een nieuwe, slimmere manier om Device Management in te regelen. Een manier die tegelijkertijd veel overzicht biedt, een hoog serviceniveau mogelijk maakt, en tijd bespaart voor IT.

Als je de manier waarop je Device Management voor jouw organisatie inricht en uitvoert wilt vernieuwen, zijn er veel zaken waar je van tevoren goed over nagedacht wilt hebben. In onze visie is Lifecycle Management dé manier om Device Management in te richten, omdat je zo een totaaloverzicht én soepele processen organiseert over alle devices die je als IT in beheer hebt. 

Onder Lifecycle Management verstaan wij het eenvoudig kunnen beheren van alle ICT-werkplekapparatuur in een bedrijf. Vanaf het moment van bestellen tot en met het afvoeren van die werkplek. 

Asset Management zien wij als een belangrijk onderdeel van Lifecycle Management. 

Belangrijke onderdelen van je Lifecycle Management plan en je Asset Management omgeving, zijn productkeuze en voorraadbeheer, en processen voor pre-configuratie, logistiek, en planning. 

Device Management: Productkeuze en voorraadbeheer

Welke producten moet je eigenlijk beschikbaar kunnen stellen? Wij raden aan dit te bepalen op basis van persona’s. Welke verschillende types gebruikers heb je in je organisatie? Wat zijn de doelen, features en benodigdheden die daarbij horen?

Voor een totaaloverzicht en snelle, soepele processen rondom Asset Management, is het belangrijk om het beheer van alle devices in je organisaties in één strategisch plan en één overzichtelijk(e) portaal of software tool onder te brengen. Hiervoor is het belangrijk dat je eerst goed nadenkt over een aantal vragen:

  • Welke apparaten worden er allemaal gebruikt in je organisatie?
  • Op hoeveel van deze apparaten heb je als IT-afdeling overzicht?
  • Welke configuraties heb je allemaal in beheer?

Vervolgens denk je na over de situatie zoals je die uiteindelijk zou willen hebben.

  • Welke gebruikerstypes heb je allemaal in je organisatie?
  • Welke typen devices horen daar allemaal bij?
  • Vanaf welke locaties werken de verschillende typen gebruikers?
  • Hoe snel wil je reparaties, defecten en afvoer kunnen regelen?
  • Hoe wil je omgaan met de veiligheid en vernietiging van data?

Op basis van de antwoorden op deze vragen en de doelen voor jouw organisatie, maak je een strategisch plan over hoe je Asset Management en daarbinnen productkeuze en voorraadbeheer en wilt inregelen. 


In je uiteindelijke Asset Management omgeving zorg je ervoor dat de voorraadposities live te zien zijn zodat je tijdig nieuwe producten kunt bij bestellen. Zo kun je op een proactieve manier inspelen op eventuele tekorten in de markt.

Pre-configuratie, Logistiek & planning

Hoe regel je in dat de laptop, pc, mobiele telefoon of tablet op locatie na aansluiting direct in gebruik genomen kan worden? Het is belangrijk dat je hiervoor de juiste processen inregelt en dit in je Lifecycle Management plan en -omgeving borgt. 

Nadat de apparaten zijn voorbereid naar de wensen van de eindgebruiker zul je ze op willen kunnen sturen of fysiek kunnen leveren op iedere gewenste locatie. Dat betekent dat je logistiek en planning ook in moet regelen in je plan én in je Asset Management omgeving.  

Heb je vervolgens de capaciteiten en faciliteiten in jouw team en binnen jouw organisatie om dit zelf allemaal uit te voeren? Of heb je hierbij hulp nodig van een partner? Vaak kan het zowel tijd als kosten besparen om een gespecialiseerde partner aan te haken om bijvoorbeeld next business day onsite swap mogelijk te maken.

Totaaloverzicht en soepele processen besparen kostbare tijd

Als je op elk moment in één overzichtelijk portaal kunt inzien wat de status en levensduur is van een apparaat, en daarin ook inzicht hebt in de flow van aanvragen en tickets rondom nieuwe devices, reparaties, defecten en afvoer - bespaart dat kostbare tijd. Tijd die je voortaan kunt gaan gebruiken om op meer strategisch niveau mee te denken en bij te dragen aan innovatie van de core business van jouw organisatie.

Zoals het eigenlijk zou moeten. Toch?

Meer tijd voor innovatie? Download de gids

Wil jij meer weten over Lifecycle Management en Asset Management als onderdeel hiervan, en wil je hier direct mee aan de slag? Aan de hand van onze gids “Lifecycle management” inclusief handige checklist, kun je stap voor stap Lifecycle Management introduceren in jouw organisatie.

Download de gratis Lifecycle Management gids nu

Klik hier om de gids te downloaden!
Download gids
Er ging iets mis bij het invullen